Wat is patient engagement en wat betekent dit voor jouw organisatie?

Patient engagement is een emotionele binding en de betrokkenheid van de patiënt binnen het zorgproces. Betere patiëntbetrokkenheid bevordert het vertrouwen tussen patiënten en zorgprofessionals, het is van belang voor het behouden van de continuïteit binnen de zorg. Er bestaan ook financiële overwegingen die zorginstellingen motiveren hun best te doen om: met de patiënt in contact komen en hen gelukkig en tevreden te houden met de zorg die zij ontvangen. Dit is een belangrijk onderdeel van het succes van jouw organisatie op lange termijn.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat patiënten die zich actief bezighouden met hun zorgproces, betere klinische uitkomsten hebben. Daarnaast blijkt dat zorgorganisaties die de nadruk leggen op betrokkenheid van de patiënt de productiviteit en tevredenheid van de patiënt kunnen verbeteren. Grotere betrokkenheid bij de gezondheidszorg leidt tot betere gezondheidsresultaten, aldus de Healthcare Information and Management Systems Society (HIMSS).

Wat we daaruit kunnen concluderen is dat patient engagement een breed begrip is met veel kenmerken die het belang van de patiënt vooropstellen. Maar wat levert het nu daadwerkelijk op?

  • Patiënten hebben een hogere tevredenheid wanneer zij realiseren dat uw organisatie meer tijd en middelen besteedt om met hen in contact te komen;
  • Een zorginstelling die volledig verbonden is met patiënten werkt efficiënter; van het gebruik maken van follow-up bezoeken tot het gebruik maken van het patiëntportaal. Dit zorgt voor snellere en eenvoudigere communicatie;
  • Wanneer een patiënt zijn/haar eigen gegevens invoert via patiëntportalen, kunnen zorgverleners efficiënter werken;
  • Patiënten die toegang hebben tot een patiëntportaal en die meer tijd, aandacht en nuttige informatie van jullie team ontvangen, zullen gelukkiger zijn met de diensten die zij ontvangen;
  • Doordat patiënten zelf meetwaarden kunnen vastleggen, zal de zorgverlening beter op de specifieke situatie van de patiënt zijn afgestemd. Tevens kan er inzicht verkregen worden, waardoor meer concrete en uitgebreide zorg geboden kan worden.

Op deze manier moedig je betrokken patiënten aan om bij jouw organisatie te blijven, niet alleen voor regelmatige controles en gerelateerde vervolgbezoeken, maar ook voor de langere termijn. Dit zal de winstmarge verbeteren.

Wat kan Beter Healthcare hierin betekenen?

Beter Healthcare is een dienstverlener die faciliteert in het ontwikkelen en inrichten van het optimale proces, de workflow gezien vanuit zorgprofessional én patiënt binnen zorginstellingen. Onze experts hebben jarenlange ervaring in de gezondheidszorg en het uitvoeren van diverse procesanalyses binnen diverse zorginstellingen.

Met de opgedane ervaring kunnen onze consultants begeleiding bieden en organisaties op verschillende manieren ondersteunen:

  • Adviseren met betrekking tot strategie en/of plan van aanpak betreffende patient engagement;
  • Uitvoeren van quickscans;
  • Een businesscase opstellen;
  • Verbeterpunten in kaart brengen ten behoeve van optimalisatie van patient engagement;
  • Uitvoeren van projectleiding/voortgangsbewaking.

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met ons op via info@beterhealthcare.nl of via 088-4558600.